הערכת שווי דירה

על הערכת שווי דירה מוסמכת או מקצועית

כאשר מדובר על הערכת שווי דירה חשוב להבחין בין הערכה מוסמכת, המוכרת עלי ידי רשויות המדינה והבנקים, לבין הערכה מקצועית אחרת. הערכת שווי דירה באופן מוסמך נתונה, על פי החוק לשמאי מקרקעין בלבד. עם זאת באופן לא רשמי, ישנם מספר מקורות שונים לביצוע, הערכה לא מוסמכת, בין היתר מחשבונים שונים ובדיקת עסקאות מדווחות, על נכסים שנמכרו בפועל במצב דומה. במקרים רבים מתווכי דירות המתמחים באזור ספציפי, הם שיהיה להם את הידע והניסיון, לשם ביצוע הערכה על השווי האמתי של הדירה, במצב השוק הנוכחי.

הערך בפועל  מול המחיר ששולם

כאמור, יש להבחין בין חישוב שווי של דירה מבחינה רשמית, ששמאי המקרקעין מוסמך לעשות, לבין הערכת מחיר דירה בו, ניתן לקנות או למכור בפועל. כאשר שמאי מבצע חישוב שווי של דירה לשם הוצאת משכנתא מהבנק, עליו להתייחס לנתונים שונים של הנכס, ללא קשר למחיר שבו הקונה, קנה בפועל את הדירה. מלבד הידע של השמאי בעסקאות דומות, הוא בודק את מצב הנכס, גילו, תקלות ובעיות, כמו גם, חריגות בנייה שיש בו ועליו להכניס, את שלל הנתונים לתוך חישוביו. לשם קבלת מושג בסיסי לגבי בדיקת שווי דירה ניתן למצוא ברשת מחשבון שווי דירה בו מכניסים נתונים בסיסים ומקבלים הערכה ראשונית. מחשבון שווי דירה נותן כיוון כללי בלבד כאשר כל אזור משתנה בהתאם למשתנים רבים והמחיר הריאלי יכול להיות גבוה או נמוך בהרבה מכפי שהמחשבון חישב

ערך שוק ריאלי

כאשר הבנק מעניק הלוואה תמורת משכון הדירה, הוא מתבסס, על בדיקת שווי דירה מוסמכת שביצע שמאי מורשה ולא על המחיר, שהקונה הסכים לשלם בפועל. ניתן לומר שהבנק מאמין לשמאי לגבי ערכו של הנכס ולא לבעלי הדירה, בין אם הדירה נקנתה בשווי גבוה יותר או נמוך יותר, מהערכת השמאי. מתווכי נדל"ן מנוסים יכולים לייעץ ללקוחותיהם, מתוך ניסיונם וההכרות העמוקה שלהם בשוק המקומי, לדרוש עבור הדירה סכום, שלדעתם משקף את הערך, הריאלי שלה בשוק. גבולות הגזרה של מתווכי הנדל"ן הם, בייעוץ וליווי מקצועי אך דעתם על הערכת מחיר דירה הינה, המלצה מקצועית בלבד, ללא משמעות מבחינת הרשויות.

ייעוץ לגבי הערכת שווי דירה

מתווך יכול לייעץ ללקוח על מחיר קנייה או מכירה מומלץ, אבל מי שמחליט בפועל על המחיר הם המוכר והקונה. הסכמתם לעסקה בכל מחיר וחתימה כחוק על הסכם המכירה הוא בסמכותם הבלעדית. במידה ואתם מעוניינים למכור או לקנות נכס בפתח תקווה ורוצים הערכת שווי דירה ריאלית וסיוע לאורך התהליך, כדאי לכם להיעזר במשרד התיווך של אינפיניטי המתמחים בתחום. משרד תיווך אינפיניטי מוביל את שוק התיווך של דירות למכירה בפתח תקווה, עם מאגר עצום של דירות בלעדיות ברחבי העיר.